Friday 2 May 2014

Keberkatan Gaji

Bila dah masuk dunia pekerjaan, kita akan menikmati gaji bila tiba hujung bulan atau tiba waktu di mana kita akan dibayar hasil kerja kita.Maka bila dah dapat gaji, anda akan mula terasa puas setelah penat bekerja dan inilah waktu terbaik untuk bersuka-ria atau berbelanja.
Tapi, kebanyakan orang yang aku jumpa skarang ni, ada yang masih tak cukup dengan gaji yang ada. Bayangkan gaji yang dibayar tahap ribu-ribu nilainya. Masih belum cukup. Namun, cuba fikir tengok orang miskin yang gaji RM500 pun cukup ja makan, minum, pakaian dia..........

Kenapa jadi macam ni?
Dari sini mungkin ada kaitan dengan keberkatan gaji kita. Besar kemungkinan kita banyak makan gaji buta sepanjang bulan tersebut. Samada kita banyak mengular masa kerja ataupun banyak melakukan perkara lain selain dari kerja yang sepatutnya kita buat.

Kesimpulannya di sini, kalau anda terasa tak tahu ke mana wang anda dibelanjakan sehingga membuatkan anda tak cukup untuk membeli barang yang PERLU. Maka perlu dibuat sejenis perkara yang dinamakan MUAHASABAH diri atau POST MOTERM dalam diri anda. Tanyakan diri anda, “adakah aku betul2 bekerja?”.

No comments:

Post a Comment